Rotary fortsätter kampen mot polio!

I dagarna förklarade WHO att Afrika är poliofritt. Nu återstår Asien. Det finns vild smitta kvar i Afganistan och Pakistan. Först när smittan utrotats helt är jordens befolkning skyddad. Även om den akuta coronapandemin pockar på stora insatser måste bekämpningen av polio alltså fortsätta.
Rotary har tillsammans med andra världsomspännande organisationer varit engagerad i utrotningskampen sedan början av 1980-talet. Under åren har olika insamlingsprojekt genomförts. Rotaryklubbarna i Jönköpingstrakten, Huskvarna och Gränna har under många år gemensamt arrangerat en golftävling. Hittills har tävlingarna inbringat närmare en miljon kr. Insamlade medel används till vaccination av barn i drabbade länder.
Årets tävling hölls den 28 augusti på Gränna golfklubbs välansade bana. Åtskilliga klubbmedlemmar ställde upp i olika funktioner för ett smidigt genomförande. Man hade t o m bakat bullar. Också golfrestaurangen medverkade på ett förtjänstfullt sätt till det lyckade arrangemanget.
21 lag deltog.  Solen sken och bidrog kanske till de utmärkta insatserna ute på banan. Tävlingen vanns knappt av lag Karl H Ström. Första priset utgjordes av diplom samt 4 kepsar skänkta av den svenske mästergolfaren Henrik Stenson. Priserna i övrigt hade skänkts av deltagande lag. LGBT Group och Bring Express slutade 2:a respektive 3:a i tävlingen.
Under tävlingen fick spelarna tillfälle att testa färdigheterna att slå långt, vinnare Marcus Lundh, att slå rakt, vinnare Mikael Ingesson, och att komma närmast hål, vinnare Christoffer Palmlund. Den som ville kunde också försöka slå närmare hål än proffset Oskar Henningsson. Oskars eminenta slagfärdighet ledde till att ytterligare 12.000 kr kunde tillföras insamlingen. Totalt inbragte tävlingen nästan 100.000 kr. Deltagande företag och andra är liksom Gränna golfklubb värda ett stort Tack.